divendres, 4 de maig del 2012

PASTÍS SARA


Dimarts vam anar a dinar a casa la meva sogra perquè havia estat el seu sant i ho volia celebrar amb la família. Aprofitant que seríem sis adults i en Martí (però ell encara no menja pastissos), vaig pensar que estaria bé preparar algun pastís un poc més elaborat dels que solec fer habitualment. Així que pensant, pensant al final em vaig decantar per una Sara. La Sara és un d’aquells pastissos que em feia vessa preparar ja que me semblava que no seria capaç de saber-lo fer. Sempre que n’havia menjat havia estat de pastisseria, i precisament no és dels pastissos barats. Per tant, com que feia temps que el tenia pendent i me cridava molt l’atenció vaig aprofitar l’ocasió.

Sembla que hagi de ser un pastís molt dolç, però no és així. És un pastís que no embafa gens. També sembla que hagi de fer molt de gust de mantega, però tampoc és així, perquè a jo que no m’agrada la mantega tota sola, amb el pastís no m’hi molesta en absolut.

Una vegada vaig tenir decidit el pastís, vaig haver de cercar la recepta per Internet. Evidentment en vaig trobar moltes de similars. Al final, a partir de la recepta publicada per gallina blanca i de la publicada al bloc de cuinaperllaminers vaig extreure la meva pròpia recepta.

Crec que per ser sa primera vegada que el preparava va quedar prou bé; tan estèticament com de sabor. Els comensals crec que van quedar satisfets, si bé no ho van demostrar gaire, però el que sí que està clar és que no se’n va tirar ni un trosset. Alguna cosa deu voler dir això, no?



Ingredients

Per al pa de pessic:
  • 4 ous
  • 125 g de sucre
  • 125 g de farina
  • ratlladura de mitja llimona
  • mig sobre de llevat Royal
  • 1 cullerada de sucre avainillat

Per a la crema de mantega:
  • 100 g de sucre
  • 25 g d’aigua
  • 2 rovells d’ou
  • 125 g de mantega

Per a l’almívar:
  • suc de mitja llimona
  • 100 g de sucre
  • 100 g d’aigua

Per a decorar:
  • 100 g d’ametlles filetejades torrades (vaig comprar les de la marca Vahivé i les vaig torrar un poquet dins el forn)
  • sucre glacé (floreti)
  • melmelada d’albercoc
  • cireres confitades


Preparació

Per al pa de pessic:

Jo el vaig fer dues hores abans de fer la resta i de muntar el pastís.
Escalfar prèviament el forn a 180º.
En un bol, batre amb les barnilles elèctriques els quatre ous i la sucre fins que quedi una massa blanquinosa i dupliqui el seu volum inicial.
Tot seguit s’hi afegeix a poc a poc la farina (jo la vaig passar pel colador), la ratlladura de la llimona, el llevat i la cullerada de sucre avainillat i es mescla tot amb molta cura perquè no es desmuntin els ous. Jo ho vaig seguir batent amb les barnilles.
S’aboca en un motlle untat de mantega i espolsat amb una miqueta de farina (d’uns 20 cm de diàmetre) i es cou al forn a uns 200º durant aproximadament uns 30 minuts (o bé fins que picant amb un escuradents aquest surti net).

Per la crema de mantega:

Posar els dos rovells d’ou dins un bol.
S’agafa l’aigua i la sucre i es bull durant 3 o 4 minuts des del moment d’ebullició fins aconseguir una textura de xarop espès.
Aquest xarop espès i calent s’aboca formant un rajolí fi damunt els rovells sense deixar de batre amb les barnilles elèctriques. Es tracta d’escaldar els rovells. S’ha de batre fins que es refredi.
S’hi afegeix la mantega en forma de pomada i es bat fins que quedi una mescla ben homogènia.
Després es posa a dins la nevera perquè s’acabi de refredar i vagi agafant una consistència més dura.

Hi ha una altra forma de fer aquesta crema per si el xarop no ens acaba de sortir del tot bé. Es tracta d’agafar la mantega i amb un cullera o espàtula s’ha d’anar treballant fins que quedi en forma de pomada. Se li afegeix la sucre i es continua remenant fins aconseguir una crema. Després s’incorporen els rovells d’ou, d’un en un, sense deixar de batre.

Per a l’almívar:

Es posa el suc de la mitja llimona, l’aigua i la sucre dins una olleta i es dur al foc. Es deixa que bulli uns 3 minuts des de l’ebullició fins a obtenir un almívar. Es deixar refredar. En algunes receptes en aquest almívar s’hi afegeix una miqueta de licor. Jo no n’hi vaig posar.

Per al muntatge:

S’ha de dividir el pa de pessic en vàries capes del mateix gruix. Jo el vaig dividir en 3 capes (és a dir vaig fer 2 talls horitzontals). A cadascuna d’aquestes capes s’hi escampa amb un pinzell un poquet de l’almívar per tal que es vagi impregnant per tot el pa de pessic.
Tot seguit, a la capa de baix de tot s’hi escampa melmelada d’albercoc per damunt. Es tapa amb la capa central.
A sobre de la capa central s’hi escampa la crema de mantega que teníem a la nevera. I finalment es tapa amb la capa de dalt de tot que fa de tapadora.
Després es recobreix tot el pastís (tant la part de sobre com els laterals) amb la crema de mantega i s’allisa ben bé amb una espàtula.
S’hi enganxen les ametlles filetejades (jo les vaig comprar crues i les vaig tenir uns minuts dins el forn perquè es torressin un poquet) fins que quedi tot ben recobert.
S’espolsa amb sucre glacé (floreti) i es decora com vulgueu. Jo hi vaig posar unes cireres confitades. Com es veu a les fotos no vaig pensar a posar-hi floreti, però queda molt millor si per sobre de les ametlles hi espolseu un poc de floreti.
Després es posa dins la nevera perquè la crema de mantega s’endureixi. Jo el vaig fer el capvespre abans del dia del dinar.

2 comentaris:

  1. Mm..quina gana que fa! Tenc els ingredients per fer-ne un ja vorem com em quedarà! Et dire coses!
    Sa tia Paca!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja he vist que l'havies fet. Per sa foto veig que tu sí que vas pensar a posar-hi floreti. Jo no me'n vaig enrecordar. És laboriós però surt molt bo.

      Elimina

ir arriba